4 نوع هوش مصنوعی

4 نوع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به سیستم‌های کامپیوتری اطلاق می‌شود که قادر به انجام وظایف پیچیده‌ای هستند که فقط یک انسان می‌توانست انجام دهد، مانند استدلال، تصمیم‌گیری یا حل مشکلات.

امروزه، اصطلاح «AI» طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را توصیف می‌کند که بسیاری از خدمات و کالاهایی را که ما هر روز استفاده می‌کنیم، از برنامه‌هایی که نمایش‌های تلویزیونی را توصیه می‌کنند تا ربات‌های چت که پشتیبانی مشتری را در زمان واقعی ارائه می‌کنند، تقویت می‌کنند. اما آیا همه اینها واقعاً همان طور که بیشتر ما تصور می کنیم، هوش مصنوعی را تشکیل می دهند؟ و اگر نه، پس چرا ما اغلب از این اصطلاح استفاده می کنیم؟

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی (AI) تئوری و توسعه سیستم‌های رایانه‌ای است که قادر به انجام وظایفی است که از نظر تاریخی به هوش انسانی نیاز داشته است، مانند تشخیص گفتار، تصمیم‌گیری و شناسایی الگوها. هوش مصنوعی یک اصطلاح جامع است که طیف گسترده ای از فناوری ها، از جمله یادگیری ماشینی ، یادگیری عمیق ، و پردازش زبان طبیعی (NLP) را در بر می گیرد .

اگرچه این اصطلاح معمولاً برای توصیف طیف وسیعی از فناوری‌های مختلف مورد استفاده امروزه استفاده می‌شود، بسیاری در مورد اینکه آیا اینها واقعاً هوش مصنوعی هستند یا خیر، اختلاف نظر دارند. در عوض، برخی استدلال می‌کنند که بسیاری از فناوری‌های مورد استفاده در دنیای واقعی امروزه در واقع یادگیری ماشینی بسیار پیشرفته را تشکیل می‌دهند که به سادگی اولین گام به سوی هوش مصنوعی واقعی یا «هوش مصنوعی عمومی» (GAI) است.

با این حال، علی‌رغم اختلافات فلسفی فراوان در مورد اینکه آیا ماشین‌های هوشمند «واقعی» واقعاً وجود دارند یا خیر، وقتی امروزه بیشتر مردم از اصطلاح هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ، به مجموعه‌ای از فناوری‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی مانند Chat GPT اشاره می‌کنند که این امکان را فراهم می‌کند. ماشین‌هایی برای انجام کارهایی که قبلاً فقط انسان‌ها می‌توانستند انجام دهند، مانند تولید محتوای نوشتاری، هدایت خودرو یا تجزیه و تحلیل داده‌ها.

نمونه های هوش مصنوعی

در ساده ترین سطح، یادگیری ماشینی از الگوریتم های آموزش دیده بر روی مجموعه داده ها برای ایجاد مدل های یادگیری ماشینی استفاده می کند که به سیستم های کامپیوتری اجازه می دهد کارهایی مانند توصیه آهنگ، شناسایی سریع ترین راه برای سفر به مقصد یا ترجمه متن از یک زبان به زبان دیگر را انجام دهند. برخی از رایج ترین نمونه های هوش مصنوعی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

ChatGPT: از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) برای تولید متن در پاسخ به سؤالات یا نظراتی که برای آن ارسال می‌شود، استفاده می‌کند.

Google Translate: از الگوریتم های یادگیری عمیق برای ترجمه متن از یک زبان به زبان دیگر استفاده می کند.

نتفلیکس: از الگوریتم های یادگیری ماشینی برای ایجاد موتورهای توصیه شخصی برای کاربران بر اساس سابقه بازدید قبلی آنها استفاده می کند.

تسلا: از بینایی کامپیوتری یا Computer Vision  برای تقویت ویژگی های خودران در خودروهای خود استفاده می کند.

 

 

هوش مصنوعی در نیروی کار

هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع رایج است. خودکارسازی کارهایی که نیازی به مداخله انسانی ندارند باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می شود و می تواند خطر خطای انسانی را کاهش دهد. در اینجا چند روش برای استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف آورده شده است:

صنعت مالی: کشف تقلب یک مورد استفاده قابل توجه برای هوش مصنوعی در صنعت مالی است. توانایی هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها، آن را قادر می‌سازد تا ناهنجاری‌ها یا الگوهایی را که نشانه‌ای از رفتار متقلبانه هستند، شناسایی کند.

صنعت درمان: رباتیک‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند از جراحی‌های نزدیک به اندام‌ها یا بافت‌های بسیار ظریف برای کاهش از دست دادن خون یا خطر عفونت پشتیبانی کنند.

هوش عمومی مصنوعی (AGI) چیست؟

هوش مصنوعی عمومی (AGI) به حالتی اطلاق می شود که در آن سیستم های کامپیوتری قادر خواهند بود به هوش انسانی دست یابند یا از آن فراتر بروند. به عبارت دیگر، AGI هوش مصنوعی «واقعی» است که در رمان‌های علمی تخیلی، نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و کمیک‌های بی‌شماری به تصویر کشیده شده است.

در مورد معنای دقیق خود (AI)، محققان در مورد اینکه چگونه هوش مصنوعی عمومی «واقعی» را هنگام ظاهر شدن آن تشخیص دهیم، کاملاً موافق نیستند. با این حال، مشهورترین رویکرد برای تشخیص هوشمند بودن یا نبودن یک ماشین به عنوان تست تورینگ یا بازی تقلید شناخته می شود، آزمایشی که اولین بار توسط ریاضیدان، دانشمند کامپیوتر و رمزنگار بانفوذ آلن تورینگ در مقاله ای در سال 1950 در مورد هوش کامپیوتری بیان شد.

برای پیچیده تر کردن مسائل، محققان و فیلسوفان نیز نمی توانند کاملاً توافق کنند که آیا ما در حال شروع به دستیابی به AGI هستیم، اگر هنوز دور است یا کاملاً غیرممکن است. به عنوان مثال، در حالی که یک مقاله اخیر از Microsoft Research و OpenAI استدلال می کند که Chat GPT-4 شکل اولیه AGI است، بسیاری از محققان دیگر نسبت به این ادعاها شک دارند و استدلال می کنند که آنها فقط برای تبلیغات ساخته شده اند. صرف نظر از اینکه چقدر تا رسیدن به AGI فاصله داریم، می‌توانید فرض کنید که وقتی فردی از اصطلاح هوش مصنوعی عمومی استفاده می‌کند، به نوعی از برنامه‌ها و ماشین‌های کامپیوتری حساسی اشاره دارد که معمولاً در داستان‌های علمی تخیلی رایج یافت می‌شوند.

4 نوع هوش مصنوعی

همانطور که محققان تلاش می کنند تا اشکال پیشرفته تری از هوش مصنوعی بسازند، آنها همچنین باید شروع به فرموله کردن درک دقیق تری از معنای دقیق هوش یا حتی آگاهی کنند. محققان در تلاش خود برای شفاف سازی این مفاهیم، ​​چهار نوع هوش مصنوعی را مشخص کرده اند .

به گفته پروفسور آرند هینتز از دانشگاه میشیگان، در اینجا خلاصه ای از هر نوع هوش مصنوعی آورده شده است:

  1. ماشین های واکنشی (Reactive Machines)

ماشین های واکنشی ابتدایی ترین نوع هوش مصنوعی هستند. ماشین‌هایی که به این روش ساخته می‌شوند هیچ دانشی از رویدادهای قبلی ندارند، بلکه فقط به آنچه در یک لحظه قبل از آن‌ها وجود دارد، واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه، آنها فقط می توانند برخی از وظایف پیشرفته را در یک محدوده بسیار محدود انجام دهند، مانند بازی شطرنج، و قادر به انجام وظایف خارج از چارچوب محدود خود نیستند. آن‌ها فرایندهای ذهن انسان را در واکنش به انواع مختلف محرک‌ها تقلید می‌کنند. این ماشین‌ها قابلیتی مبتنی بر حافظه ندارند.

  1. ماشین های حافظه محدود

ماشین هایی با حافظه محدود درک محدودی از رویدادهای گذشته دارند. آنها می توانند بیشتر از ماشین های واکنشی با دنیای اطراف خود تعامل داشته باشند. به عنوان مثال، خودروهای خودران از نوعی حافظه محدود برای چرخش، مشاهده وسایل نقلیه نزدیک و تنظیم سرعت آنها استفاده می کنند. با این حال، ماشین‌هایی که فقط حافظه محدودی دارند نمی‌توانند درک کاملی از جهان داشته باشند، زیرا یادآوری رویدادهای گذشته محدود است و فقط در یک باند زمانی باریک استفاده می‌شوند.

  1. نظریه ذهن

ماشین هایی که دارای «نظریه ذهن» هستند، شکل اولیه هوش مصنوعی عمومی را نشان می دهند. ماشین‌های این نوع علاوه بر توانایی ایجاد نمایش‌هایی از جهان، درک درستی از موجودیت‌های موجود در جهان نیز خواهند داشت. تا این لحظه، این واقعیت هنوز محقق نشده است.

  1. هوش مصنوعی خودآگاه

ماشین‌های دارای خودآگاهی از لحاظ نظری پیشرفته‌ترین نوع هوش مصنوعی هستند و درک جهان، دیگران و خود را دارند. این همان چیزی است که بیشتر مردم وقتی در مورد دستیابی به AGI صحبت می کنند، منظورشان است. در حال حاضر، این یک واقعیت بسیار دور است.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر