چرا هوش مصنوعی (AI) اهمیت دارد؟

چرا هوش مصنوعی (AI) اهمیت دارد؟

هوش مصنوعی (AI) دیگر یک مفهوم علمی تخیلی نیست، اما اکنون با موارد استفاده چندگانه در صنایع به واقعیت تبدیل شده است. هوش مصنوعی با برنامه های نوآورانه خود دنیای تجارت را تغییر می دهد. پیش بینی می شود که بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2030 به 1.81 تریلیون دلار افزایش یابد .هوش مصنوعی (AI) با افزایش استفاده از فناوری به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. از دستیارهای صوتی هوشمند و ربات‌ها گرفته تا ربات‌های گفتگو و سرویس‌های مجازی، هوش مصنوعی معجزه می‌کند تا زندگی ما را آسان‌تر کند. ماشین های مجهز به هوش مصنوعی برای انجام کارهای پیچیده و شبیه انسان طراحی شده اند. این ماشین ها یا کامپیوترها حجم زیادی از داده ها را پردازش می کنند و آنها را به الگوهایی تقسیم می کنند. پس هوش مصنوعی چیست؟ کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟ بیایید در مورد هوش مصنوعی و ارتباط رو به رشد آن بیشتر بیاموزیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط سیستم های کامپیوتری است. فناوری هوش مصنوعی بر اساس تجزیه و تحلیل الگوهای مغز انسان و تفکر شناختی توسعه یافته است.  هوش مصنوعی با فناوری‌های مختلف دیگری مانند یادگیری ماشینی، بینایی کامپیوتری، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و بسیاری دیگر مرتبط است. این فناوری‌ها با هم به ماشین‌ها یا برنامه‌های کامپیوتری کمک می‌کنند تا زبان انسان را بفهمند، از تجربیات بیاموزند، الگوها را تقلید کنند و پیش‌بینی‌های هوشمندانه انجام دهند. با استفاده از ترکیبی از این روش ها می توان ماشین ها را برای انجام کارهای مختلف برنامه ریزی کرد.

تعریف هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا AI فناوری است که یک برنامه کامپیوتری را قادر می سازد مانند ذهن انسان فکر و یاد بگیرد. به گفته جان مک کارتی، هوش مصنوعی علم و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند است.

تاریخچه مختصر هوش مصنوعی

ایده هوش مصنوعی در دهه 1950 توسط آلن ماتیسون تورینگ، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر مطرح شد. مقاله تورینگ با نام «ماشین‌های محاسباتی و هوش» شامل این سؤال بود: «آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟».

بعدها در سال 1956، جان مک کارتی در اولین کنفرانس هوش مصنوعی که در کالج دارتموث، نیوهمپشایر برگزار شد، اصطلاح هوش مصنوعی را ابداع کرد. جان مک کارتی را "پدر هوش مصنوعی" می نامند. این کنفرانس با حضور دانشمندانی به نام های جان مک کارتی، ماروین مینسکی، کلود شانون و ناتان روچستر برگزار شد و نقطه عطفی در تاریخ هوش مصنوعی بود.

در سال 1958، جان مک کارتی زبان برنامه نویسی LISP، دومین زبان برنامه نویسی سطح بالا در جهان را توسعه داد. در سال 1959، جان مک کارتی و ماروین مینسکی یک پروژه هوش مصنوعی را در موسسه فناوری ماساچوست تأسیس کردند.

چگونه هوش مصنوعی می تواند در اجرای مدیریت پروژه برتری یابد؟

در سال 1961، Unimate، اولین ربات صنعتی توسط مهندس آمریکایی جورج دیول به فضا پرتاب شد. Unimate به گونه ای طراحی شده بود که با بازوی هیدرولیک بالابر وزنه سنگین خود، توالی های دلخواه خود را تکرار کند. Eliza، اولین برنامه کامپیوتری پردازش زبان طبیعی یا اولین چت بات در تاریخ توسط جوزف وایزنبام در آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT اختراع شد. Shakey، اولین ربات همه منظوره جهان بین سال‌های 1966 و 1972 در موسسه تحقیقاتی استنفورد توسعه یافت. Shaky یک ربات خودکار هوشمند بود که توسط یک کامپیوتر از راه دور اداره می‌شد. این اختراع تاثیر زیادی بر تکامل هوش مصنوعی و روباتیک داشت. در سال 1997، IBM، Deep Blue را توسعه داد، اولین ابررایانه ای که با شکست دادن قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف در یک مسابقه، تاریخ ساز شد.

در سال‌های بعد، تحقیق و توسعه در هوش مصنوعی دقیق‌تر و پیشرفته‌تر شد و اختراعات متعددی مانند دستگاه‌های روباتیک هوشمند، دستیارهای تشخیص صدا، ربات‌های گفتگو، اتوماسیون خانگی، ربات‌های جراحی و موارد دیگر را به وجود آورد. 

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

سیستم هوش مصنوعی با پذیرش ورودی داده ها به صورت متن، گفتار یا تصویر کار می کند و با کمک الگوریتم های هوشمند، پردازش داده ها را سریع و تکراری انجام می دهد. سپس نرم افزار از الگوها یاد می گیرد و بر اساس داده های ورودی پیش بینی و تفسیر می کند. نتیجه برای انجام تنظیمات ارزیابی می شود و این روند تا حصول نتیجه مطلوب ادامه می یابد.

اجزای کلیدی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی حوزه وسیعی است که چندین مؤلفه دارد که با هم کار می کنند تا ورودی را درک کنند. هوش مصنوعی فناوری ها و زیرشاخه های زیادی را در بر می گیرد. اکنون به اجزای اصلی هوش مصنوعی نگاه می کنیم:

 

 

یادگیری ماشین (Machine learning)

یادگیری ماشینی نوعی برنامه کاربردی هوش مصنوعی است که از داده ها و الگوریتم ها برای یادگیری خودکار و بهبود تجربیات قبلی بدون برنامه نویسی صریح استفاده می کند. نتفلیکس و آمازون از الگوریتم های ML برای ارائه توصیه های شخصی استفاده می کنند.

یادگیری عمیق (Deep learning)

یادگیری عمیق زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی است که از شبکه های عصبی مصنوعی برای یادگیری و پردازش داده های پیچیده استفاده می کند.

شبکه عصبی مصنوعی (Neural network)

شبکه عصبی نوعی یادگیری ماشینی است که از واحدهای به هم پیوسته مشابه نورون‌های انسانی تشکیل شده است که اطلاعات را پردازش می‌کنند و از آن معنا می‌گیرند.

بینایی کامپیوتر (Computer vision)

بینایی رایانه برای تفسیر تصویر یا ویدیو به یادگیری عمیق و تشخیص الگو متکی است.

پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing (NLP))

NLP نرم افزاری است که رایانه ها را قادر می سازد تا زبان و گفتار انسان را شناسایی، درک و تولید کنند.

محاسبات شناختی (Cognitive computing)

محاسبات شناختی از مدل های کامپیوتری برای شبیه سازی فرآیند تفکر انسان در موقعیت های پیچیده استفاده می کند.

مزایای برتر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با کاربردهای فراوان خود دنیایی را که ما در آن زندگی می کنیم متحول می کند. از اتوماسیون وظایف و حل مسئله گرفته تا پیش‌بینی‌های هوشمند و ربات‌های هوشمند، هوش مصنوعی روز به روز در دنیای امروز محبوب‌تر می‌شود.  در اینجا برخی از مزایای کلیدی هوش مصنوعی آورده شده است:

  • هوش مصنوعی اتوماسیون وظایف را تسهیل می کند
  • هوش مصنوعی می تواند 24×7 بدون وقفه کار کند
  • هوش مصنوعی به حل مشکلات پیچیده کمک می کند
  • هوش مصنوعی می تواند خطاهای دستی را به حداقل برساند
  • هوش مصنوعی در تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها کمک می کند
  • هوش مصنوعی به افزایش تجربه مشتری کمک می کند
  • هوش مصنوعی می تواند به پیشرفت در زمینه پزشکی کمک کند
  • هوش مصنوعی به تصمیم گیری هوشمند کمک می کند
  • هوش مصنوعی می تواند برای پیش بینی کسب و کار استفاده شود
  • هوش مصنوعی به افزایش کارایی کسب و کار کمک می کند

نمونه هایی از هوش مصنوعی

  • سیری، الکسا و دستیار گوگل
  • تشخیص چهره
  • تصحیح خودکار متن
  • ماشین های خودران
  • چت ربات ها
  • فیلترهای اسپم ایمیل
  • توصیه های نتفلیکس

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر